Het effect van verschillende logo’s

2 december 2021

Misschien heb je er wel eens van gehoord: alternatieve logo’s. Weet jij wat alternatieve logo’s zijn en waarom je ze nodig hebt?

Alternatieve logo’s zijn verschillende varianten van het (primaire) hoofdlogo die in een op een andere manier zijn opgemaakt of die fragmenten van je primaire logo bevatten. Er zijn drie verschillende logo varianten: een primair logo, een secundair logo en submark(s). Het is belangrijk om logo variaties in je branding op te nemen, zodat je goed uitgerust bent en je je logo kan gebruiken hoe en wanneer je maar wilt!

Lees verder als je meer wil weten over de verschillende soorten logo’s!

Primair logo

Wat is het?
Het primaire logo is je hoofdlogo. Het is de volledige versie van het logo en bevat bijvoorbeeld de tagline of subtitel. De lay-out hiervan is hoogstwaarschijnlijk lang en horizontaal.

Waarom heb ik het nodig?
Het kan voorkomen op de website, visitekaartjes, marketingmateriaal en ander merkmateriaal. het laat de klanten weten wie je bent! Toch is het primaire logo niet voldoende en zal het niet voor alles werken.

Secundair logo

Wat is het?
Het secundaire logo heeft dezelfde afbeeldingen en informatie als het primaire logo, maar zal een andere lay-out hebben. Een secundair logo is geoptimaliseerd om bijvoorbeeld in een andere ruimte te passen.

Waarom heb ik het nodig?
Stel je voor dat je alleen een lang horizontaal primair logo hebt, maar dat je dit moet verkleinen om in een vierkant te passen voor social media-materiaal. Het logo zal niet duidelijk of leesbaar zijn en een deel van het gebied kan worden afgesneden. Door een secundair logo in een andere richting dan het primaire logo te plaatsen, krijg je meer opties voor hoe en waar je de branding kunt gebruiken.

Submark

Wat is het?
Een submark is een variatie op een logo die wordt gebruikt in situaties waarin het hoofdlogo niet het beste past. Het is visueel vergelijkbaar genoeg om te worden geassocieerd met het hoofdlogo, maar is eenvoudiger in ontwerp met gelijke afmetingen.

Waarom heb ik het nodig?
Stel, je hebt alleen een primair logo, maar je wilt merkstickers in je verpakking verwerken. Een lang en horizontaal logo zal niet passen of er niet mooi uitzien in een cirkelvormig ontwerp. Daarom heb je een submark nodig. Een submark wordt ook veel gebruikt voor profielafbeeldingen op social media en website-favicons.

Andere redenen om logovariaties te gebruiken:

– Maak de branding interessanter voor klanten. Mensen zien graag nieuwe en verfrissende inhoud. Geef ze alternatieven!

– Geef een bedrijf de ruimte om te groeien. Je denkt misschien dat je op dit moment geen logo-alternatieven zult gebruiken, maar naarmate een bedrijf groeit, wil je nieuwe ideeën gaan invoeren, je communicatieplatform en marketingmateriaal uitbreiden.

SHARE THIS STORY