Het verschil tussen rebranding en brand refresh

4 februari 2022

Rebranding en brand refresh, het klinkt bijna hetzelfde toch? Vooral voor mensen die niet in de designwereld zitten, is het makkelijk om in de war te raken met alle termen die gebruikt worden in de verschillende brandingprocessen. Hoewel deze twee termen op het eerste gezicht vergelijkbaar lijken, zit er wel degelijk verschil in.

Een brand refresh, ook wel merkvernieuwing, is als het geven van een nieuw likje verf, terwijl een rebrand een compleet nieuwe start van de look een feel is. Maar wanneer weet je welke van de twee termen bij jouw bedrijf kunt inzetten? Wij leggen het je uit!

Brand refresh 

Zoals we hierboven al benoemd hadden, geef je je bedrijf bij brand refresh als het ware een nieuw likje verf. Misschien verander je van lettertype of wie weet pas je de kleuren van de huisstijl aan.

Doel brand refresh

Naarmate bedrijven groeien en veranderen, is het belangrijk dat hun merk de huidige markt weerspiegelt. Simpel gezegd: als je bedrijf hetzelfde zou blijven terwijl alle bedrijven in jouw branche veranderden, dan is de kans groot dat uiteindelijk je concurrentie je voorbijgaan.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden van bedrijven die een brand refresh hebben ondergaan.

Google-Logo
Dominos-Logo

Wanneer is het tijd om een brand refresh uit te voeren voor mijn bedrijf? 

Verouderding: hoewel je logo innovatief was toen je je bedrijf startte, heb je door de veranderende tijden misschien in het verleden vastgezeten. Evalueer je branding zorgvuldig en bepaal of uw imago je vooruit stuwt of je tegenhoudt.

Verandering: weerspiegelt je merkboodschap nauwkeurig wat je aanbiedt en wie je bent? Bedrijven veranderen vaak in de loop van de tijd om relevant te blijven. Zorg ervoor dat de klanten begrijpen waar het bedrijf nu over gaat.

Internationalisering: Je gaat de internationale markt op, maar hebt een merk met een te nationaal karakter. Je merknaam is niet uit te spreken in andere talen of wekt verkeerde associaties op. 

Inconsistentie: als je al een tijdje met verschillende kleurenschema’s en logo’s speelt, is de kans groot dat je je publiek in verwarring brengt. Een opfrisbeurt kan je helpen je focus te vinden.

Verandering doelgroep: Je bereikt je doelgroep mogelijk niet meer, omdat je markt is verschoven sinds je met je bedrijf begon. Een opfrisbeurt helpt je om te concentreren op het targeten van de klanten die je nodig hebt.

Rebrand

Bij een rebrand ga je een stap verder. In plaats van jouw merk vernieuwen, door bijvoorbeeld een nieuw likje verf aan te brengen, breek je alle muren af en herbouw je de branding compleet. 

Doel van rebranding

Het doel van rebranding is doorgaans het beïnvloeden en veranderen van de perceptie van een klant. Dit doe je bijvoorbeeld door het veranderen van een product of dienst dat je aanbiedt. Op deze manier blaas je het merk nieuw leven in en zorg je ervoor dat het beroep doet op de bestaande behoeften van een klant of een nieuwe groep klanten.

Meestal overwegen bedrijven een rebranding wanneer:

  • de concurrentie groeit, dus een merk moet ook evolueren
  • het publiek verandert
  • er is een verlangen om nieuwe diensten en producten op de markt te brengen
  • oude marketingmethoden werken niet meer
  • de huidige identiteit is verouderd
  • de verwachtingen van de industrie zijn veranderd

Bij een rebranding gaan we naar bovenstaande punten kijken. We kijken naar de doelgroep, de visie, de zwakke en sterke punten en hoe we het merk kunnen verbeteren. In sommige gevallen kan een rebranding zelfs een naamsverandering voor het merk inhouden.

Nog een leuk voorbeeld is Pepsi Cola, zij hebben door de jaren heen veel veranderingen doorgevoerd aan hun merk. Zie hieronder: 

Heb jij nog vragen of wil je graag starten met een brand refresh of een rebranding? Neem gerust contact met ons op dan helpen wij jou graag verder!

SHARE THIS STORY