Kleurenpsychologie

10 december 2021

Open je ogen en je wordt overspoeld door kleur. Blauw, rood, geel, groen, er komt geen einde aan. Kleuren hebben een betekenis. Wanneer we niet goed nadenken over de betekenis van de kleuren, geven we mogelijk met onze branding of website een andere boodschap af dan we graag willen.

Waarom is kleur nou zo belangrijk en heeft het zo’n magisch effect? Zit er een psychologie achter welke kleur je wanneer moet gebruiken?

Wat is kleurenpsychologie?

Kleurenpsychologie is de studie van kleuren en hun impact op het menselijk gedrag. Door het gebruik van specifieke kleuren kunnen bedrijven en adverteerders de doelgroep beïnvloeden of overtuigen om een bepaald gevoel te krijgen bij een merk of product. Deze gevoelens kunnen de klant inspireren om een bepaalde actie te ondernemen, zoals het klikken op een aanmeldknop, het abonneren op een nieuwsbrief of het kopen van een product.

Dwingt de kleur van een bepaalde branding om verder te kijken op een website? Het simpele antwoord is: ja!

Cijfers over koopgedrag

Hier een aantal leuke feitjes:

  • Meer dan 90 procent van de aankoopbeslissingen worden bepaald door visuele factoren. 84,7 procent van de ondervraagden wordt het meest beïnvloed door de kleur van het product.
  • Consumenten nemen aankoopbeslissingen onbewust tijdens de eerste 90 seconden. De kleur van het artikel of de branding draagt voor ongeveer 62-90 procent bij aan deze beslissing. 
  • Gekleurde advertenties krijgen 40 procent meer aandacht dan kleurloze versies.

Interessant toch?

Hieronder wordt de psychologie van kleuren weergegeven.

warmte

plezier

vriendelijk

moedig

creatief

zelfverzekerd

rijkdom

opgewekt

passie

energie

aandacht

gevaar

natuur

groei

leven

geluk

gezondheid

vrouwelijk

liefde

sympathie

luxe

kwaliteit

ambitie

spiritueel

glamour

veiligheid

klassiek

dramatisch

vertrouwen

water

rust

effectief

schoon

puur

fris

onschuldig

SHARE THIS STORY