Visitekaartje in 2022?

25 januari 2022

Je vraagt je misschien af waarom je in dit digitale tijdperk nog visitekaartjes moet gebruiken. Het lijkt erop dat iedereen, van peuters tot opa’s en oma’s, een digitaal apparaat in de hand heeft. Is het traditionele visitekaartje tegenwoordig niet overbodig of op zijn minst ouderwets?

Zeker niet! Vandaag de dag spelen visitekaartjes nog steeds een cruciale rol bij het doorgeven van professionele informatie en het leggen van connecties. Zelfs nu andere bedrijfsonderdelen digitaal gaan, is het visitekaartje een universele steunpilaar en dat zal ook zeker niet snel veranderen. Lees verder om erachter te komen waarom je in 2022 nog steeds een visitekaartje op zak moet hebben.

1. Visitekaartjes creëren een geloofwaardig en professioneel imago.

Wil je laten zien dat je je zaakjes op orde hebt? Een visitekaartje doet precies dat. Als je een set visitekaartjes hebt, laat je zien dat je voorbereid bent en dat je er professioneel uit wilt zien. Het biedt ook nieuwe contacten met een fysieke registratie van wie je bent en hoe er contact met je kan worden opgenomen, wat een stuk sneller is dan iemands gegevens op een mobiel te typen.

2. Visitekaartjes zijn een essentieel netwerkinstrument.

Er wordt steeds meer online genetwerkt, maar dat heeft persoonlijk netwerken nog steeds niet vervangen. Vooral niet als het gaat om het aangaan van langdurige relaties.

Wanneer je persoonlijk met iemand spreekt, kan geen enkel digitaal alternatief het fysiek overhandigen van iets vervangen om hen aan de vergadering te herinneren. Tuurlijk, visitekaartjes kunnen verloren gaan in hun zak of tas, maar digitale informatie is nog gemakkelijker uit het oog te verliezen in je inbox of agenda. Door beide middelen te gebruiken om te netwerken vergroot je je kansen om in contact te blijven.

3. Ze kunnen een goede eerste indruk maken en mensen helpen je te onthouden.

Een visitekaartje van hoge kwaliteit zal jou en je merk helpen een goede eerste indruk te maken — met de nadruk op kwaliteit. Zie je visitekaartje als een verlengstuk van het professionele imago. Een goed ontworpen visitekaartje, gedrukt op kwaliteitspapier, laat zien dat je om je bedrijf geeft.

4. Betrouwbaarheid toevoegen

Mensen willen zaken doen met bedrijven waarvan ze denken dat ze betrouwbaar zijn. Wanneer ze worden geconfronteerd met bedrijven die geen bekende namen of een goede reputatie hebben, beoordelen ze een bedrijf op het uiterlijk (en wat andere mensen erover zeggen). Het hebben van mooie visitekaartjes is een manier om mensen te laten weten dat je een echt bedrijf runt dat ze kunnen vertrouwen.

5. In sommige culturen is het ongepast om geen visitekaartjes te gebruiken.

Hoewel het uitwisselen van visitekaartjes overal ter wereld een ritueel is, kom je in sommige culturen niet alleen onprofessioneel over als je er geen hebt, maar soms gaan zakelijke deals zelfs niet door. In Japan bijvoorbeeld kan een zakelijke relatie pas beginnen als je je visitekaartje hebt uitgewisseld.

Heb je vragen over visitekaartjes of over de branding van je bedrijf? Neem gerust contact met ons op!

SHARE THIS STORY