Waarom branding zo belangrijk is – 1 t/m 4

31 januari 2022

Een branding is erg belangrijk, maar waardoor voegt het nou zoveel waarde toe aan een bedrijf? Deze vraag krijgen wij nog regelmatig. 

Er zijn talloze redenen, wij zullen er alvast een aantal met je delen. 

Een merk creëren is geweldig. In feite is branding het geheime wapen van de meeste bedrijven.

Wil je weten waarom?

1. Branding helpt mensen jouw producten en organisatie te identificeren en te herkennen

Een merk is meer dan alleen een leuke naam bedenken en daar een logo bij hebben.

Het is alles dat je organisatie omvat en helpt om je te onderscheiden van anderen. Branding is veel meer dan alleen een logo, denk aan:

Verschillende soorten logo’s , kleuren, fonts, patronen, website, en nog veel meer. 

Zie een merk als een persoon, elk individu heeft zijn eigen persoonlijkheid, manier van kleden, communiceren, zijn eigen waarden, vrienden, kenmerken en verhaal te vertellen. Dit maakt wie we zijn en het zijn ook deze kenmerken die een merk maken. 

2. Het is wat jouw bedrijf anders maakt dan de concurrentie

Mensen hebben niet een relatie met de producten, ze zijn loyaal aan het merk. Laten we kijken naar het voorbeeld hieronder. Als er geen branding op het product van waterflesjes zou worden toegepast, zouden de consumenten gewoon het water en alle soorten water kopen, het maakt niet uit welke, ze zien er allemaal hetzelfde uit.

Maar met branding maak je jouw product anders, het is de reden dat de klant de supermarkt binnenloopt en jouw water boven jouw concurrenten koopt. En het is niet omdat het anders smaakt, het is omdat ze zich kunnen identificeren, herkennen en het vertrouwen voelen en dus loyaal zijn aan het merk. De beloften die je aan hen hebt gedaan en de verpakking van de verkoper hebben weerklank gevonden bij deze consument, ze hebben voor jou gekozen.

Waterflesjes Branding

3. Branding helpt je emotioneel contact te maken met klanten

Het bouwen van een merk helpt je om vertrouwen te creëren bij je doelmarkt, het helpt om merkloyaliteit te creëren, zodat deze klanten blijven terugkomen. We hebben het gehad over branding die een aantal elementen omvat en je waarden zijn daar een van. Het zijn deze waarden die zijn ingebed in je merk en die vervolgens helpen om een emotionele band met mensen te creëren en hoe je merk hen laat voelen.

Je koopt bijvoorbeeld Nike omdat je je er trendy door voelt. Nike vertegenwoordigt specifieke waarden en communiceerde deze op een effectieve manier aan zijn publiek – veel van onze koopkracht is gebaseerd op onze emotionele reacties.

4. Het laat je klanten weten wat ze kunnen verwachten door jouw producten gemakkelijk te kiezen

Merken geven consumenten redenen om hun producten of diensten te kiezen. Een bedrijf dat een duidelijke merkbelofte communiceert en deze belofte ook na verloop van tijd daadwerkelijk waarmaakt, zal waarschijnlijk een solide aantal loyale klanten opbouwen.

Dit is de reden waarom sterke merken vaak worden gezien als “snelkoppelingen” in het aankoopbeslissing proces van consumenten. Een consistent en duidelijk aanbod in combinatie met een positieve merkervaring stelt de klant op hun gemak, omdat ze precies weten wat ze kunnen verwachten bij elke interactie met het merk.

Ben jij klaar om samen een branding te creëren voor jouw bedrijf? Of is jouw bedrijf misschien toe aan een rebrand of een brand refresh? Neem contact met ons op of plan vrijblijvend een kennismakingsgesprek in.

SHARE THIS STORY