Wat is typografie en waarom is het belangrijk?

16 januari 2022

Of het nu op onze telefoons, in boeken of op websites is, we verwerken voortdurend woorden. Van instructieboekjes tot etalages, typografie kom je overal tegen. We staan ​​vaak stil bij de kracht van het geschreven woord, maar we staan ​​maar weinig stil bij de rol van de ontwerper. Deze persoon weet precies hoe hij/zij de toon van een woord of een zin naar buiten moet brengen. Maar wat is typografie eigenlijk en waarom is het zo belangrijk?

1. Wat is typografie?

Eigenlijk is typografie de kunst van het ordenen van letters en tekst op een manier die de tekst leesbaar, duidelijk en visueel aantrekkelijk maakt voor de lezer. Typografie heeft betrekking op de tekenstijl, het uiterlijk en de structuur, die het doel heeft bepaalde emoties op te wekken en specifieke berichten over te brengen. Kortom, typografie brengt de tekst tot leven.

2. Waarom is typografie belangrijk?

Typografie is zoveel meer dan alleen het kiezen van mooie lettertypen. Een goede typografie zorgt voor een sterke visuele branding, het zorgt voor een grafisch evenwicht in een branding en zet de algemene toon van het product. Typografie moet op websites gebruikers begeleiden en informeren, de leesbaarheid en toegankelijkheid optimaliseren en zorgen voor een goede gebruikerservaring.

Typografie zorgt voor merk herkenning

Niet alleen zal een goede typografie de persoonlijkheid van de website versterken, maar gebruikers zullen het lettertype op een site gaan associëren met jouw merk. Unieke, consistente typografie zal helpen het vertrouwen op te bouwen bij gebruikers en zorgt ervoor dat het merk versterkt wordt.

Typografie houdt de aandacht van de lezers vast

Een goede typografie kan het verschil zijn tussen iemand die een minuut of een half uur op je website blijft. Het is belangrijk dat een website visueel stimulerend is en dat typografie een grote rol speelt in dit proces.

3. De verschillende elementen van typografie

Om met typografie aan de slag te gaan, moet je eerst een aantal essentiële typografische ontwerpelementen onder de knie krijgen.

Contrast

Contrast helpt je om ideeën en een bepaalde boodschap over te brengen aan je lezers. Als je wat tijd besteedt aan contrast, wordt de tekst interessant, zinvol en opvallend. De meeste ontwerpers creëren contrast door te spelen met verschillende lettertypen, kleuren, stijlen en formaten om impact te creëren en de pagina op te splitsen.

Samenhang

Het consistent houden van lettertypen is de sleutel tot het vermijden van een verwarrende en rommelig imago. Bij het overbrengen van informatie is het belangrijk om vast te houden aan dezelfde letterstijl, zodat lezers onmiddellijk begrijpen wat ze lezen en een patroon beginnen op te merken.

Kleur

Dit is een van de meest leuke elementen van typografie. Dit is waar ontwerpers echt creatief kunnen worden en de branding naar een nieuw niveau kunnen tillen. Tekstkleur moet niet als te simpel worden opgevat: als je je lettertypekleur vastzet, kan de tekst opvallen en de toon van het bericht overbrengen, maar als je het verkeerd doet, kan dit lijken op een rommelige uitstraling en de tekst kan botsen met de sitekleuren.

4. Hoe kies je het juiste lettertype voor je website?

Nu we meer weten over de verschillende typografische elementen, gaan we het hebben over het proces van het kiezen van lettertypen voor de branding. Er zijn zoveel verschillende soorten lettertypen, dat je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien. Het maken van de juiste keuze hangt af van zoveel meer dan alleen zien wat er mooi uitziet. Hier zijn een paar belangrijke overwegingen:

Denk aan persoonlijkheid

Hoe wil je dat gebruikers denken wanneer ze voor het eerst je website bezoeken? Wil je een vriendelijke sfeer nabootsen? Wil je dat de site high-end, gastvrij, speels of serieus is? Het is heel belangrijk dat de typografie de persoonlijkheid van het merk of product weerspiegelt.

Een goed startpunt wanneer je met deze uitdaging wordt geconfronteerd, is om de kernkenmerken van het merk te definiëren en lettertypen te verzamelen die deze kenmerken weerspiegelen.

Browservriendelijke lettertypen

Een ding dat veel ontwerpers vaak over het hoofd zien, is het kiezen van lettertypen die browservriendelijk zijn. Veelgebruikte lettertypebibliotheken, zoals Google-lettertypen, bieden lettertypebestanden zonder problemen in een browser kunnen worden weergegeven. Tip: download bij het downloaden van weblettertypen nooit meer tekensets dan nodig is. Zo voorkom je dat het teveel wordt!

Raak geïnspireerd

Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, neem dan even de tijd om te kijken wat andere mensen aan het doen zijn. Let op de typografie die je om je heen ziet. Kun je soortgelijke patronen opmerken? Kun je goede en slechte voorbeelden van typografie zien? Zelfs het volgen van typografie-hashtags op sociale media of het opzoeken van typografie op Pinterest, geeft je een aantal goede ideeën over wat er is.

Neem de tijd om te testen

De beste manier om te ontcijferen welk lettertype je voor je branding moet gebruiken? Testen, testen en testen! Door nuttige feedback van echte gebruikers te verzamelen, krijgt je een duidelijker inzicht in wat werkt, wat niet en wat leesbaar is.

5. Conclusie

Typografie wordt vaak over het hoofd gezien, maar het is een cruciaal onderdeel van het ontwerp van de branding. Weet je niet zeker waar je moet beginnen of heb je hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op!

SHARE THIS STORY